Nákupný košík
Čaga-1

Čaga. Ako by sme ju mali užívať?

Čaga, reishi, shitake. O huby vo forme doplnkov výživy je čoraz väčší záujem. V tradičnej čínskej medicíne a iných alternatívnych liečebných systémoch sa huby využívajú už nejaké to storočie. Od ,,bežných“ húb sa líšia najmä obsahom účinných látok, ktoré majú pozitívne účinky na ľudské zdravie. Tzv. liečivých húb môžeme nájsť viacero, my sme sa zamerali na čagu. Kedy by sme ju mali užívať a v akej forme, aby sme profitoval z jej účinkov čo možno najviac?

Čaga-1
Ruskí liečitelia používali čagu už v 16. storočí. Prezývali ju „kráľ liečivých húb“.
Zdroj obrázka: www.freepik.com

Čo je čaga a kde rastie?

Čaga (lat. Inonotus obliquus) či ryšavec šikmý sú názvy huby rastúcej predovšetkým na kmeňoch stromov v chladných oblastiach Ázie a Európy. Nájsť ju môžeme na mnohých druhoch ako jelša, buk, javor, jarabina, hrab, topoľ, dub, jaseň, vŕba alebo pagaštan, no hlavnými hostiteľmi sú rôzne druhy brezy.

Čaga je nepravidelne tvarovaná a má vzhľad spáleného dreveného uhlia. Vo vnútri je však oranžová. Môže sa používať ako farbivo na tkaniny (vytvára žltkastú horčicovú farbu), dá sa použiť ako podpaľovač, no najčastejšie sa z čagy pripravuje čaj alebo vývar.

Kedy a ako sa zberá čaga?

Zber čagy je o niečo náročnejší než zber iných húb bežne rastúcich v lese. Je to najmä preto, že čaga je dosť tvrdá a nedá sa len tak ľahko odstrániť z kmeňa stromu. Pri zbere sa preto používa rôzne náradie.

Čaga a jej zber
Zdroj obrázka: www.freepik.com

Pretože chaga rastie pomaly, môže hromadiť vysoké množstvá toxínov zo znečisťujúcich látok vo vzduchu. Zbierať by sa preto mala len v nekontaminovaných oblastiach vzdialených od zdrojov znečistenia. Ideálnym zdrojom sú odľahlé lesy vo voľnej prírode.

Zaujímavosť: Podľa štúdie z roku 2009 má čaga priemernú mieru rastu približne jeden centimeter za rok.

Vhodným obdobím na zber čagy je jar a jeseň, a to pre najvyššiu koncentráciu účinných látok. Práve vďaka nim sa čage pripisujú jej zdravotné benefity. Niektoré zdroje uvádzajú, že čaga obsahuje viac ako 215 fytonutrientov.

Medzi účinné látky obsiahnuté v čage patria:

  • Antioxidanty – čaga obsahuje vysoký obsah čierneho pigmentu, ktorý obsahuje antioxidanty. Čaga tiež obsahuje vysoké množstvá zlúčeniny nazývanej superoxiddismutáza (SOD), čo je enzým, ktorý znižuje poškodenie buniek „superoxidom“, najbežnejším voľným radikálom v tele.
  • Betaglukány – môžu potenciálne regulovať imunitný systém a znižovať hladinu cholesterolu a cukru v krvi.
  • Betulín a kyselina betulínová – čaga absorbuje tieto zlúčeniny z kôry stromu, na ktorej rastie. Vedci skúmajú spôsoby použitia betulínu a kyseliny betulínovej v boji proti rakovine.
  • Polysacharidy – poskytujú rôzne zdravotné výhody, vrátane udržiavania zdravej hladiny cukru v krvi a podpory zdravia pečene, srdca a čriev.
  • Fytosteroly – tieto zlúčeniny môžu pomôcť v boji proti rakovinovým bunkám a vírusom.
Čaga-zber
Niektoré výskumy naznačujú, že čaga rastúca v chladnejších a drsnejších podmienkach je bohatšia na obsah živín.
Zdroj obrázka: www.freepik.com

Čaga a prebiehajúci výskum

Čaga sa v posledných rokoch stala mimoriadne populárnou u ľudí, ktorí chcú zlepšiť svoje celkové fyzické a duševné zdravie. O jej popularite svedčí aj záujem zo strany odborníkov – veď len za roky 2021 a 2022 bolo publikovaných 55 lekárskych štúdií o chage.

Medzi potenciálne výhody čagy patria:

  • protirakovinové vlastnosti,
  • boj proti vírusovým infekciám,
  • znižovanie oxidačného stresu a znižovanie zápalov v tele,
  • priaznivé pôsobenie pre zdravie srdca,
  • pomoc regulovať hladinu cukru v krvi,
  • boj proti únave a zlepšenie spánku,
  • zlepšenie zdravia čriev.

Čomu by sme sa mali pri užívaní čagy vyhýbať?

Ešte pred tým, ako sa rozhodneme svoj jedálniček obohatiť o čagu, mali by sme vedieť niektoré informácie.

  1. Vyhýbať by sme sa mali nadmernému užívaniu vysokých dávok čagy. A to najmä počas dlhého obdobia, pretože čaga obsahuje vysoké hladiny oxalátu – zlúčeniny, ktorá môže spôsobiť obličkové kamene. Preto ak trpíte obličkovými kameňmi, mali by ste obmedziť spotrebu čagy a iných potravín s vysokým obsahom oxalátu (špenát, kakao, čokoláda, orechy).
  2. Podľa vedeckých dôkazov môže mať čaga podobný mechanizmus účinku, ako lieky na riedenie krvi alebo diabetické lieky. Preto ak užívate lieky na riedenie krvi alebo lieky na zníženie hladiny cukru v krvi, o konzumácii čagy by ste sa mali poradiť so svojim lekárom.
  3. Čage by ste sa mali vyhýbať, ak ste tehotná alebo dojčíte.
  4. Vyhýbať čage by sa mali aj deti mladšie ako 12 rokov.

A naopak, čo by sme mali robiť pri užívaní čagy je dodržiavať pitný režim, nakoľko užívanie čagy môže mať diuretické účinky – teda zvyšuje vylučovanie vody z tela.

Čaga - prášok a čaj
Zdroj obrázka: www.istockphoto.com

Denná dávka čagy

Odporúčaná denná dávka chagy závisí od rôznych faktorov, vrátane vášho aktuálneho zdravotného stavu, veku, kvality čagy či cieľov, ktoré chcete užívaním dosiahnuť. Dávkovanie, ktoré funguje pre jednu osobu však nemusí fungovať pre ďalšiu. Preto skúste začať s malými dávkami, ktoré postupne zvyšujte, až sa dostanete na odporúčanú dávku udávanú výrobcom.

Za ideálnu dennú dávku je považovaných okolo 2 000 až 5 000 mg prášku, teda 2 až 5 gramov. To predstavuje zhruba 1 až 2 zarovnané polievkové lyžice.

Čaga a extrakcia

Ak  chceme získať zdravotné výhody čagy, musíme ju najprv extrahovať. Dôvodom extrakcie je, aby boli prírodné zlúčeniny ľahšie dostupné pre naše telo. Bunkové steny čagy sú totiž chránené chitínom a sú veľmi tvrdé. Niektoré prospešné zlúčeniny ako sú antioxidanty alebo polysacharidy stačí extrahovať horúcou vodou. No nie všetky zlúčeniny sú rozpustné vo vode. Niektoré zo zlúčenín na podporu zdravia, ktoré sa nachádzajú v čage, sú rozpustné iba v alkohole (triterpény, steroly, lignín a ďalšie). Preto sa pri spracovaní čagy používajú rôzne metódy a na trhu ju môžeme nájsť v rôznych formách.

V akej forme môžeme nájsť čagu?

Ešte pred pár rokmi sme mohli na trhu nájsť len čaj z čagy, dnes je ponuka značne pestrejšia.

➀ Prášok alebo kúsky 

Populárne a cenovo dostupné sú prášky alebo kúsky, z ktorých môžete pripraviť čaj alebo nálev. Štandardne sa čaj pripravuje lúhovaním prášku alebo kúskov po dobu niekoľko minút až hodín. Takýto čaj má zemitú, jemne horkú chuť s nádychom vanilky a dodá vám energiu potrebnú na začatie alebo ukončenie pracovného dňa. Neobsahuje kofeín, no vyhnúť by ste sa mu mali tesne pred spaním, aby nenarušil váš spánok.

Postup prípravy čaju je skutočne jednoduchý. Do hrnca vložte prášok alebo kúsky, zalejte ich horúcou vodou a na miernom ohni zahrievajte (nie varte!) niekoľko minút až hodín. Čim dlhšie budete čagu lúhovať, tým silnejší bude čaj. Hotový čaj môžete dochutiť obľúbeným sladidlom. A ak ho nevypijete všetok, môžete ho uskladniť v chladničke, najdlhšie však po dobu 14 dní, inak riskujete, že sa skvasí.

Výhoda kúskov oproti prášku je tá, že kúsky môžete použiť viac krát. Po použití je potrebné ich zamraziť. Prášok zasa dodá čaju väčšiu intenzitu a výraznejšiu chuť.

Tip: Čagu vždy zalievajte horúcou, nie vriacou vodou! Vriaca voda môže zničiť antioxidanty.

➁ Kapsule 

Obľúbenou formou čagy sú kapsule, ktoré sú praktické na užívanie. Môžete ich užívať ako každý iný doplnok výživy – zapiť ich s niekoľkými dúškami vody. Je to najrýchlejší a najjednoduchší spôsob konzumácie čagy.

Dbajte ale na kvalitu spracovania čagy, pretože niektoré kapsuly na trhu obsahujú surový prášok, ktorý nie je biologicky dostupný. Ako sme si už spomenuli, čagu je potrebné pred konzumáciou extrahovať.

➂ Tinktúry

Za najlepší spôsob spracovania čagy je považovaná metóda dvojitej extrakcie – horúcou vodou a alkoholom. Horúca voda extrahuje vo vode ROZPUSTNÉ zlúčeniny. Ak však chceme, aby extrakt obsahoval všetky vo vode NEROZPUSTNÉ zlúčeniny, budeme musieť suroviny extrahovať niečím iným ako vodou. Tu prichádza na rad alkohol.

A keďže čaga obsahuje zlúčeniny rozpustné vo vode aj v alkohole, dvojitá extrakcia sa javí ako ideálna metóda, ako z čagy vyťažiť maximum a získať čo najširšiu škálu živín.

➃ Instantná podoba

Čagu môžeme nájsť aj v instantnej podobe, ktorá po pripravení vzhľadom a čiastočne aj chuťou pripomína svetlo praženú kávu. O to viac, ak ju dosladíme a dochutíme kvapkou smotany alebo rastlinného mlieka.

Instatná čaga nájde svoje využitie aj pri príprave obľúbených smoothies, raňajkových kaší a smelo ju môžete pridať aj do polievok.

➄ Tekutá forma 

Ničím nezvyčajným nie sú ani formy tekutých elixírov. Spravidla sú vysoko koncentrované a užívajú sa len v niekoľkých mililitroch denne. Elixír môžete jednoducho vypiť ako ,,panáka“ alebo ho zriediť s vodou, prípade dosladiť pre lahodnejšiu chuť.

Bio čaga z Estónska
Zdroj obrázka: naturalchaga.eu

V našom portfóliu nájdete čagu dostupnú v rôznych formách, privezenú až z ďalekého Estónska! Čistota vzduchu je pri čage obzvlášť dôležitá a podľa WHO (Svetová zdravotnícka organizácia) má Estónsko jedno z najmenej znečistených ovzduší na svete!

  • Zberaná ručne v estónskych lesoch.
  • BIO certifikovaná (EE-ÖKO-03).
  • Bez lepku a vhodná aj pre vegánov.
  • Dostupná v rôznych formách – prášok, kúsky, elixír alebo tinktúra.

Posilnite svoju imunitu z prírodných zdrojov. Pozrite si našu ponuku čagy →

Zdroje:

https://www.examine.com/supplements/chaga/
https://www.webmd.com/diet/health-benefits-chaga-tea
https://www.health.clevelandclinic.org/chaga-mushroom-benefits/
https://www.medicalnewstoday.com/articles/318527
https://www.realmushrooms.com/mushroom-extraction/

4 comments

  1. Michal Meder

    Dobrý deň, ak tomu dobre rozumiem,tak kúsky čagy ktoré som použil na varenie čaju treba zaliať alkoholom. Môžte mi prosím poradiť aké množstvo Čagy treba zaliať alkoholom a akým alkoholom(koľko percentným) a ako potom extrát pouzívať, spoločne s čajom, alebo samostatne a aké by málo byť dávkovanie?
    Ďakujem Michal

  2. Katarína z FREYA – zdravý obchod

    Dobrý deň Michal, ďakujeme za Vašu otázku. Čaga sa často používa na výrobu extraktu, ktorý sa potom môže pridávať do čaju alebo užívať samostatne. Priznáme sa, že s takto podomácky vyrobeným extraktom skúsenosť nemáme, no vo všeobecnosti sa odporúča použiť približne 10 až 30 gramov čagy na 500 ml alkoholu. Najčastejšie sa pre výrobu extraktu z čagy používa vysokopercentný lieh, napríklad vodka s obsahom alkoholu 40 % a viac (alkohol slúži na extrahovanie účinných látok z čagy).

    Proces macerovania by mal trvať aspoň 2 týždne a výsledný extrakt treba skladovať v tmavej fľaši na chladnom mieste. Čo sa týka dávkovania, určite treba začať s niekoľkými kvapkami a dávku zvyšovať postupne, pretože extrakt môže byť veľmi koncentrovaný.

    Ak by ste mali záujem o hotový extrakt (bez obsahu alkoholu), resp. tinktúru (s obsahom alkoholu) od estónského výrobcu, pripájam link: https://www.freya.sk/kategoria-produktu/doplnky-stravy/huby/.

  3. Kristína Kupecká

    Pekný deň prajem.Kúpila som si čagu tinktúru.Čítala som, že sa užíva 20 kvapiek 3x denne.Nie je to veľa v jeden deň? Nemá sa postupne zvyšovať?Ešte otázka:: ako a kedy užívať,pred jedlom, alebo po jedlé.Ďakujem za odpoveď.

  4. Katarína z FREYA – zdravý obchod

    Pekný deň prajeme. Odporúčané dávkovanie čaga tinktúry môže závisieť od rôznych faktorov ako váš zdravotný stav, vek, hmotnosť a reakcia vášho tela na látky obsiahnuté v tinktúre.

    Pokiaľ máte obavy z toho, že dávka 20 kvapiek 3 x denne je príliš vysoká, môžete začať s menšou dávkou a postupne je zvyšovať podľa svojich potrieb a individuálnej reakcie, až sa dostanete na odporúčanú dávku udávanú výrobcom.

    Niektorí ľudia preferujú užívanie tinktúry po jedle, aby minimalizovali riziko tráviacich ťažkostí, najmä ak majú citlivý žalúdok. Iní zasa užívajú tinktúru radšej pred jedlom, pretože veria, že to pomáha s lepším vstrebávaním živín. Takže je vhodné skúšať a pozorovať, ako váš organizmus na tinktúru reaguje.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Novinky a tipy do vašej schránky

Nakupujte výhodne a žite zdravšie