Nákuný košík
Fermentovaná ovsená kaša-1

Zdravé raňajky: fermentované ovsené vločky

Jedným z najstarších spôsobov spracovania jedla, ktorý je skvelý pre naše zdravie – obzvlášť pre zdravie našich čriev, je fermentácia (alebo aj kvasenie). Fermentované potraviny nie sú obľúbené len preto, že dobre chutia. Fermentácia je nenáročná a navyše zvyšuje nutričnú hodnotu potravín. Preto ak máte radi ovsenú kašu a hľadáte spôsoby, ako ju urobiť zdravšou, výživnejšou a uprednostňujete rýchlu prípravu a minimum času stráveného prípravou, tento postup bude presne pre vás.

Fermentované ovsené vločky-1
Proces fermentácie rozkladá bielkoviny, tuky a sacharidy, čím sa zvyšuje biologická dostupnosť živín.
Zdroj: www.pexels.com

Ovsené vločky sú výživné jedlo samo o sebe – sú nabité prospešnými živinami, ako je vláknina (rozpustná vláknina beta-glukán), bielkoviny, horčík, draslík a mnohé vitamíny (B1, B5 a B9). Ovsené vločky však obsahujú aj kyselinu fytovú, ktorá patrí medzi tzv. antinutirenty. Antinutirenty nie sú nebezpečné, no problémy dokážu spôsobiť tým, že znižujú schopnosť vstrebávať a využívať živiny. Fermentáciou sa tieto antinutričné látky rozložia a vločky sú tak ľahšie stráviteľné. Fermentovanie ovsených vločiek tak môže ponúknuť ešte viac výhod, ako ich varený náprotivok.

Zaujímavosť: Počas dňa by ste mali zjesť 28 až 38 gramov vlákniny. Pol šálky ovsených vločiek obsahuje približne 4 gramy vlákniny.

Fermentovaná ovsená kaša-1
Ovsené vločky sú podľa indexu sýtosti 3. najsýtejšou potravinou.
Zdroj: www.pexels.com

Ako prebieha LAKTOfermentácia ovsených vločiek?

Laktofermentácia prebieha vďaka prospešným baktériám (laktobacillus, bifidobacterium) v živom jogurte alebo kefíre, ktoré pôsobia na škroby a cukry, vytvárajú kyselinu mliečnu a pomáhajú rozkladať pevnú štruktúru ovsených vločiek. Ovsené vločky počas noci zmäknú rovnakým spôsobom, ako keby ste ich uvarili. Ibaže bez práce! Stačí, ak ich zmiešate s vodou a zdrojom prospešných baktérií a necháte ich cez noc fermentovať pri izbovej teplote.

Benefity laktofermentácie

  1. Šetrenie času – samotná príprava nezaberie ani 5 minút.
  2. Možnosť použiť a striedať obľúbené ingrediencie, čím si zabezpečíme rozmanitosť v strave.
  3. Odbúranie kyseliny fytovej, čo môže pomôcť nášmu telu využiť živiny z ovsených vločiek oveľa efektívnejšie.
  4. Prospešná pre zdravie čriev vďaka obsahu ,,dobrých“ baktérií.
Zdravé tuky-1
Ideálnymi zdrojmi zdravých tukov na dochutenie fermentovanej kaše sú orechy, orechové maslo, semienka (chia, konopné alebo ľanové) alebo rastlinné oleje.
Zdroj: www.pexels.com

Fermentované ovsené vločky s jogurtom

BUDEME POTREBOVAŤ (pre 1 porciu):

50 – 60 g jemných ovsených vločiek

2 – 3  polievkové lyžice živého bieleho jogurtu s probiotickou kultúrou

vodu (bez chlóru)

POSTUP:

  1. Večer pred spaním ovsené vločky nasypeme do nádoby a zalejeme vodou v pomere 1:2 (napríklad 50 g vločiek + 100 ml vody)*.
  2. Pridáme pár lyžíc jogurtu a všetko spolu zamiešame.
  3. Nádobu prekryjeme (nie zakryjeme, musí do nej prúdiť kyslík) a necháme 8 – 12 hodín fermentovať pri izbovej teplote.
  4. Po skončení procesu fermentácie, v našom prípade ráno, vločky dosladíme ľubovoľným sladidlom a pridáme obľúbené ingrediencie, napríklad ovocie, semienka alebo orechy.

Dôležité: Takto pripravené vločky už nevaríme ani neohrievame na vysokú teplotu, zničili by sme tým prospešné baktérie. Fermentované ovsené vločky nie sú vhodné pre ľudí s histamínovou intoleranciou (HIT).

*namiesto vody môžete použiť kravské alebo rastlinné mlieko, prípadne kefír. Môžete zvoliť aj ich kombináciu, napr.  50 g vločiek, 50 ml vody a 50 ml kefíru/mlieka.

Vegánska alternatíva: vegánske živé jogurty (napr. kokosový), kombucha alebo jablčný ocot.

Prajeme dobrú chuť!

Zdroje:

https://www.fermentingforfoodies.com/fermented-oatmeal/
https://www.thekitchn.com/why-you-should-be-lacto-fermenting-your-oatmeal-its-not-weird-at-all-224363
https://www.healthyronin.com/how-to-ferment-oats/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Novinky a tipy do vašej schránky

Nakupujte výhodne a žite zdravšie