Nákuný košík
Header - efekt regulat esencie

Enzýmy – hrdinovia trávenia

Tráviace enzýmy

Naše telo musí vykonať mnoho aktivít, aby z jedla, ktoré si vložíme do úst, vyťažilo to, čo naozaj potrebujeme. Je to komplikovaný postup, ktorý zahŕňa množstvo fyzických akcií od žuvania potravy až po vylúčenie odpadu z tela. To sa deje za pomoci tráviacich enzýmov, ktoré trávia a štiepia veľké častice potravy na menšie jednotky, ktoré sa prepravujú do krvného obehu. Naše telo si tráviace enzýmy prirodzene vytvára a vďaka nim urýchľuje reakcie prebiehajúce pri trávení potravy. No produkuje ich naše telo dostatok a čo sa môže udiať, ak ich dostatok nemáme?

Čo je úlohou tráviacich enzýmov?

Tráviace enzýmy sa nachádzajú v konkrétnych častiach tráviaceho ústrojenstva (napríklad aj v slinách) a ich úlohou je úplne rozložiť všetky makroživiny – teda sacharidy, tuky a bielkoviny – na čo najmenšie molekuly, ktoré naše telo dokáže ďalej využiť. Okrem toho, že sa tráviace enzýmy prirodzene nachádzajú v našom tele, nachádzajú sa aj v samotných potravinách. Môžeme ich rozdeliť podľa toho, ktoré živiny pomáhajú tráviť:

  • proteázy štiepia bielkoviny (mäso, fazuľu, atď.),
  • amylázy štiepia sacharidy (zemiaky, cestoviny, atď.),
  • lipázy štiepia tuky (olivy, avokádo, atď.),
  • celulázy pomáhajú pri trávení vlákniny (zeleru, mrkvy, atď.).

Každý enzým je schopný podporovať iba jeden typ chemickej reakcie. Jednoducho povedané, každý enzým má špecifické vlastnosti a jedinečnú funkciu, napríklad bielkovinový tráviaci enzým nebude tráviť tuk, tukový enzým nebude tráviť škrob a podobne.

Tráviace enzýmy

Hlavným miestom vstrebávania živín z tráviacej sústavy je tenké črevo.

Kde sa nachádzajú?

Najviac enzýmov zo všetkých potravín obsahuje kvalitný surový med, papája, ananás, čerstvé klíčky, orechy, semienka a, samozrejme, surové ovocie a zelenina. Enzýmy nachádzajúce sa v surovom ovocí a zelenine tiež spolupracujú pri transporte vitamínov, čím sú vitamíny účinnejšie. Zároveň sú ľahšie vstrebateľné a telo ich dokáže efektívnejšie využiť.

Odporúčania odborníkov, koľko ovocia a zeleniny by sme mali denne skonzumovať, nie sú vždy jednoznačné, no v princípe platí, že by sme mali zjesť 3 porcie zeleniny2 porcie ovocia denne, čo zodpovedá približne 400 g zeleniny a 250 g ovocia. Aspoň polovicu z uvedeného množstva by sme mali zjesť v surovom stave, pretože enzýmy netolerujú vysoké teploty používané pri varení, pečení, mikrovlnnej rúre, konzervovaní alebo pasterizácii.

Varením a zahrievaním zeleniny sa okrem eznýmov ničia aj vitamíny skupiny B a vitamínu C, ktoré sú citlivé na vysokú teplotu. V niektorých prípadoch sa však tepelným spracovaním zo zeleniny uvoľnia živiny, ktoré sú potom v našom tele lepšie využité. Preto tepelná úprava môže mať v niektorých prípadoch svoje výhody.

Paradajky

Surové paradajky sú bohatšie na vitamín C, zatiaľ čo z dusených paradajok dokážeme získať viac antioxidantov.

Ak však budeme jesť pestrú a vyváženú stravu, budeme obmieňať spôsoby jej tepelnej úpravy, zaručíme si dostatok všetkých potrebných živín a nebudeme si musieť pamätať, ktorá zelenina je prospešnejšia v surovom, a ktorá vo varenom stave. Akokoľvek upravená zelenina je lepšia ako žiadna. No z hľadiska využiteľnosti enzýmov stále platí, že varom sa enzýmy ničia.

Čo z toho vyplýva?

Žijeme v dobe rýchleho občerstvenia a spracovaných potravín, čo je pre nás pohodlné, ale rozhodne nie výživné. Strava súčasného človeka obsahuje spracované potraviny bez obsahu výživných látok, za to s obrovským množstvom pridaného cukru a tuku. Stres, strava bohatá na spracované potraviny, pribúdajúci vek a ďalšie faktory môžu znížiť produkciu tráviacich enzýmov v tele, a tým spôsobiť alebo zhoršiť výskyt tráviacich ťažkostí.

Bolesť brucha

Sterilizácia, pasterizácia, varenie v mikrovlnnej rúre. Všetky tieto procesy ničia tráviace enzýmy.

Ako sa prejavuje nedostatok enzýmov?

Ľudia bez väčšieho premýšľania užívajú doplnky výživy na doplnenie vitamínov alebo minerálov, no len málokto sa zamýšľa nad nedostatkom enzýmov v tele. Práve nedostatok enzýmov môže mať za následok mnohé choroby. Podľa Dr. Blanka, odborného lekára všeobecnej medicíny, chiroterapie a prírodnej liečby, až 80 % obyvateľov na Zemi trpí nedostatkom enzýmov sprevádzaných príznakmi ako únava, slabá koncentrácia, náchylnosť k infekciám, problémy s pokožkou alebo poruchy trávenia (napríklad aj intolerancia laktózy).

Pretože väčšina potravín, ktoré konzumujeme, je tepelne upravovaná, musí naše telo produkovať väčšinu potrebných tráviacich enzýmov samo. A s pribúdajúcim vekom je pre naše telo čoraz ťažie produkovať dostatok tráviacich enzýmov. Tu je miesto, kde nedostatok enzýmov v našom tele môžu vyplniť doplnky výživy. Dnes je už jednoznačne dokázané a potvrdené, že kvalitu našich čriev priamo ovplyvňuje zloženie našej stravy a tráviaci trakt má kľúčovú úlohu pre správne fungovanie nášho imunitného systému. Preto by sme starostlivosť o náš tráviaci trakt nemali v žiadnom prípade podceňovať.

Vedeli ste, že aj fermentované produkty obsahujú enzýmy potrebné na trávenie? Ak si chcete vyrobiť domácu fermentovanú zeleninu nabitú vitamínmi, probiotikami a tráviacimi enzýmami, prečítajte si, ako na to.

Regulatpro® produkty

Doplňte si zásobu enzýmov s Regulatom®

Tekuté enzýmové doplnky stravy vyrobené kaskádovou fermentáciou z bio ovocia, zeleniny, orechov a bylín, obohatený o prírodný vitamín C z čerešne aceroly.

Ponuka produktov

Zdroje:

www.britannica.com/science/enzyme
www.drnatura.com/cleanse/digestive-enzymes/
www.pharmacistben.com/nutrition/enzyme-nutrition/
www.foodenzymeinstitute.com/content/What-do-Plant-Enzymes-do.aspx
nutricionistka.sk/surove-vs-varene-co-je-zdravsie/
Karl-Heinz Blank: Diagnosis: Healthy at last

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Novinky a tipy do vašej schránky

Nakupujte výhodne a žite zdravšie